RSS Feed

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ..ΜΕ ΤΗΝ¨ΟΠΤΙΚΗ¨ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ..

Αποτέλεσμα εικόνας για Αρχιμ. Σωφρονίου, Το

Οι επαναστάσεις κατέληξαν ή μετατράπηκαν σε τρομοκρατικά καθεστώτα.. με την κατάπνιξη τεράστιων μαζών πληθυσμού, με τη στέρηση των πιο στοιχειωδών δικαιωμάτων και τα παρόμοια. Όσο βαθιά και αν είναι η ταραχή μας για τις αδικίες κάποιου συστήματος, η αλλαγή του πρέπει να συνδέεται με μακρά διαδικασία ανυψώσεως του ηθικού επιπέδου των ανθρώπων εν γένει. Δεν έχουμε το δικαίωμα να πραγματοποιήσουμε εκβιαστικές πράξεις(ακόμη και επάνω στους εκβιαστές) στο Όνομα του Χριστού. Να ελέγξουμε όμως την αδικία, ζώντας με ένταση, για να φυλάξουμε τη δικαιοσύνη προς όλους, μπορούμε και το κάνουμε, όταν βλέπουμε όφελος από τον λόγο μας.

Η τέλεση της ίδιας της Λειτουργίας,  η οποία είναι θυσία για τη σωτηρία όλων των ανθρώπων, είναι η υψηλότερη απ’ όλες τις συμμετοχές στη δύσκολη διακονία προς την ανθρωπότητα. Δεν μας επιτρέπεται να παρεκκλίνουμε από τον σκοπό να παραμείνουμε στο φως των εντολών του Κυρίου.

Άν γίνουμε μία από τις.. σκοτεινές δυνάμεις που πολεμούν για την επικράτηση επάνω στους αδελφούς, θα επισκιάσουμε το φως που έφερε στη γη ο Θεός. Αυτό ασφαλώς το έγκλημα είναι πιο επιζήμιο για μας από κάθε άλλοΟ κόσμος δεν χρειάζεται .πολιτική Εκκλησία..Δεν πρέπει να φοβούμαστε την πρόσκαιρη απομάκρυνση των ανθρώπων από την Εκκλησία.

Το παράδειγμα του Χριστού, που εγκαταλείφθηκε.. εντελώς μόνος κατά την ημέρα του Γολγοθά Του, ας μας ενισχύει να βαδίσουμε στα ίχνη Του.

Συνεπώς, αν θα μας εγκατέλειπαν οι πάντες, και τότε δεν θα άξιζε να υποβιβάσουμε τις αληθινές διαστάσεις της Καινοδιαθηκικής Αποκαλύψεως που μας δόθηκε με τα παθήματα του Χριστούστο επίπεδο της ηθικής, στο επίπεδο του άθεου ουμανισμού, στο επίπεδο κάθε τόπου και είδους διασκεδάσεως

*απόσπασμα από: Αρχιμ. Σωφρονίου, Το Μυστήριο της χριστιανικής ζωής. Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ 2010

Ο Μητροπολιτης Ναυπακτου, θεωρεί μεγάλη ευλογία από τον Θεό

την επικοινωνία που είχε με το Γέροντα Σωφρονιο ,  στο πρόσωπο και την ζωντανή, όπως την χαρακτηρίζει, Θεολογία του οποιου, αναφερεται συνεχως..

Στο βιβλίο του, Οίδα άνθρωπον εν Χριστώ.. (που είναι έκφραση βαθυτάτης ευγνωμοσύνης στον Θεό και τον Γέροντα Σωφρόνιο), έχουμε έναν ¨ώριμο πλέον καρπό¨..μια κατάθεση προσωπικής μαρτυρίας από την πολυετή αναστροφή (δέκα επτά έτη) που είχε μαζί του.  Ο αναγνώστης θα δη, συγκεντρωμένα στο πρόσωπο του Γέροντα Σωφρονίου, τα στοιχεία ενός μεγάλου Πατέρα της Εκκλησίας που έζησε στην εποχή μας. Θα γνωρίση ένα ακόμη πρότυπο ασκητικής ζωής και θα εμπεδωσει την πεποιθηση,ότι σε κάθε εποχή, υπάρχουν μάρτυρες οράσεως του Φωτός της θείας δόξης.

Πνευματική αυτοβιογραφία… είναι το πρώτο μέρος του βιβλίου, οπου  σκιαγραφείται η ¨πνευματική μορφή¨ του Γέροντα Σωφρονίου, (κυρίως από τα βιβλία του που κυκλοφορούν σε πολλές γλώσσες).Τα έργα του Γέροντος, όμοια με τις γραπτές μαρτυρίες των ¨πείρα μεμυημένων¨..  Υποδεικνύουν τον τρόπο βιώσεως της πνευματικής ζωής και αποτελούν.. παρηγορία..αλλα και κληρονομιά του αιώνα μας.

Καθημερινή-ζωή–ποιμαντική διακονία, τιτλοφορειται το δεύτερο μέρος του βιβλιου, και  περιγράφει ο,τι έμαθε και έζησε, κοντά στον Γέροντα, κατά τις επισκέψεις του στο Μοναστήρι του Essex. Ο Μητροπολιτης.Μας παραδίδει ¨α ήκουσε παρ’ αυτού¨ έχοντας την επιθυμία, όπως γράφει, να μοιρασθή με τους αναγνώστες τον ‘’πλούτο’’ που αναξίως δέχθηκε.Επίσης ως Παράρτημα γίνεται αναφορά – περίληψη  στα κείμενα που κατά καιρούς έχουν γραφή σε ήδη εκδοθέντα βιβλία και αναφέρονταιστο πρόσωπο και την θεολογία του Γέροντα Σωφρονίου.Με αυθεντικό και ανεπιτήδευτο τρόπο, ξεδιπλώνεται στις σελίδες του βιβλίου, η πνευματική βιογραφία του Γέροντα.

Αποτέλεσμα εικόνας για Αρχιμ. Σωφρονίου, Το

Παρουσιάζεται η διδασκαλία και οι αποκαλυπτικές εμπειρίες του, διάφοροι λόγοι του που είχε καταγράψει ο συγγραφέας από τις συναντήσεις που είχε μαζί του. Περιγράφονται, με συντομία μερικές σκηνές, και όλες οι  εντυπώσεις του από την ευλογημένη ζωή, που έζησε όταν επισκεπτόταν την Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Essex Αγγλίας. Μάλιστα μας μεταφέρει και στην ατμόσφαιρα που επικρατούσε. κατά την διάρκεια της συζητήσεως. που είχε με τον Γέροντα.  Βλέπουμε τον Γέροντα στον Ιερό Ναό… Κατά Την Διάρκεια Της  Θείας Λειτουργίας…Στις Καθημερινές Ακολουθίες… Στη Τράπεζα της Ιεράς Μονής, στην επικοινωνία του με τους προσκυνητές.

Η άσκησή και  όλη η ζωή του, όπως καταγράφεται στα βιβλία του, και όπως την ακουσε προσωπικά ο συγγραφέας, υπερέβη κάθε ανθρώπινο. Στα γραπτά του κείμενα διακρίνει, κανείς την ανικανοποίητη δίψα του για θεογνωσία,  την φλόγα της βαθυτάτης μετανοίας με την οποία αναγεννάται ο άνθρωπος..την αποκαλυπτική ερμηνεία στην φράση Κράτει Τον Νου Σου Στον Άδη Και Μη Απελπίζου, την οποία θεωρεί θεμελιώδη αρχή της εν Χριστώ ζωής.Αναλύεται, (για εκεινους που θελουν να μαθουν τη διδασκαλία του Γέροντα), οσα διδασκε, καθ ολη τη διαρκεια της ζωης του.. για την ελευθερία του Πνεύματος του Θεού, Την Καθαρότητα Του Νου,

Αποτέλεσμα εικόνας για Αρχιμ. Σωφρονίου, Το

Για Την Οδό Της Υπακοής (που είναι απαραίτητη στην καθημερινή ζωή),για την  ακατάπαυστη ορμή προς τον Θεό, για το ¨χάρισμα¨ της μνήμης του θανάτου, γα το πένθος, για το πρόσωπο, την υπόσταση, για την διακονία του πλησίον και την αγάπη προς τους εχθρούς, για την πνευματική ανδρείαγια την αντιμετώπιση των πειρασμών, για  το θείο δώρο της ελευθερίας, για την στάση του νου και της καρδιάς απέναντι στον Θεό, για την εν Πνεύματι Αγίω ενότητα μεταξύ μας, για πνευματικά θέματα (που αποτελούν την ουσία και την βάση της χριστιανικής ζωής), για την διάκριση μεταξύ νου και λογικής, για την διαφορά ανάμεσα στην θεολογία και την φιλοσοφία, για την διαπαιδαγώγηση των παιδιών.

Θα διακρίνη, ο αναγνωστης, τον άξιο υποτακτικό του Αγιου Σιλουανού του Αθωνίτου, τον θεόπνευστο Θεολόγο, τον μεγάλο ησυχαστή, τον διακριτικό Πνευματικό Πατέρα, τον διδάσκαλο της προσευχής και της θεωρίας του ακτίστου Φωτός, τον αυθεντικό και θεόπνευστο ερμηνευτή των Γραφών. Θα γνωρίση τον εν Χριστώ άνθρωπο. Θα  ωφεληθή από τις διδαχές του, αφού αναφέρονται σε θέματα πνευματικής ζωής. Θα διακρίνη την απλότητά του, την ευαίσθητη καρδιά του και την πληθωρική του αγάπη, την κένωσή του κατά την θεία Λειτουργία,την πνευματική έμπνευση που διέθετε.Διαβάζοντας την ανάλυση της αλληλογραφίας του Γέροντος Σωφρονίου με τον Δ. Μπάλφουρ, θαυμάζει κανείς τον πεπειραμένο Πνευματικό Πατέρα και τον τρόπο με τον οποίο καθοδηγεί αυτούς που τον εμπιστεύονται.

Ίσως χαρακτηρίση ακατανόητη για την ανθρώπινη λογική την ελευθερία και την κενωτική αγάπη του Γέροντα προς τον κάθε άνθρωπο, αφού σεβόταν σε μεγάλο βαθμό την ελευθερία του άλλου. Καταγράφονται τα βασικά αίτια της απώλειας της θείας Χάριτος σύμφωνα με την διδασκαλία του Γέροντα.

Διευκρινίζεται η διαφορά των δύο ¨Φώτων¨, (κτιστού και ακτίστου) όπως περιγράφεται απ τον Γέροντα  και διδονται στοιχεια κατανοησης  της ενέργειας του Τριαδικού Θεού ,ορωμενης (απ τους κεκαθαρμένους) ως Φως.

Πολλές φορές, ο συγγραφέας, επιλέγει να αφήνη τον ίδιο τον Γέροντα Σωφρόνιο να ομιλήση για τον εαυτό του, πιστεύοντας ότι «δεν είναι εύκολο να περιγράψη κανείς την ζωή και την πολιτεία ενός αγίου».   Ο λόγος του Γέροντα – προφορικός και γραπτός – προερχόμενος άνωθεν, είναι πάντοτε αναγεννητικός και μεταδίδει έμπνευση και Χάρη.Γίνεται κατανοητό, από την μελέτη του παρόντος βιβλίου, ότι η θεολογία του Γέροντα Σωφρονίου, είναι μια«θεολογία που γεννιέται από την μετάνοια» και ότι  πρωταρχικός σκοπός του ανθρώπου, είναι η  κοινωνία του με τον Θεό και η κατά Χάρη θέωσή του, η οποία «μη εκ μαθημάτων αλλ’ εκ καθαρότητος»κατά τον άγιο Γρηγόριο  Παλαμά. Αποδεικνύεται επίσης  ότι η μέθεξη της Χάριτος δεν είναι ανεξάρτητη από την εν Χριστώ άσκηση και την κατάσταση του νου. Ο δρόμος προς την θέωση και η εν Χριστώ εμπειρία, συνδέονται  με πνευματικούς αγώνες και πολλές θυσίες. Όπως έχει γράψει σε πολλά έργα του ο Μητροπολίτης Ο Ορθός Προσανατολισμός Του Νου διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην πορεία του ανθρώπου προς την θέωση και τον αγιασμό. Δηλαδή, ο Γέροντας Σωφρόνιος, στην θεολογία του, δεν παρουσιάζει μόνον τα περί της οράσεως του Θεού, αλλά εκθέτει και τις προϋποθέσεις για να φθάση κανείς στο ύψος αυτό της πνευματικής ζωής, διότι  όπως γράφει και ο άγιος  Κοσμάς ο μελωδός οι τω ύψει των αρετών διαπρέψαντες, και της ενθέου δόξης αξιωθήσονται.Πιστεύουμε ότι η μελέτη του βιβλίου 

Οίδα άνθρωπον εν Χριστώ θα γίνη αιτία δοξολογίας στον Θεό διότι ο Γέροντας Σωφρόνιος είναι ένα ανεκτίμητο δώροπου χάρισε ο Θεός στον λαό του.  Θα μεταδώση στον αναγνώστη υψηλά και ουσιαστικά μηνύματα της πνευματικής ζωής και θα τον βοηθήση, δι’ ευχών του Γέροντα, να γνωρίση ότι η οδός ημών προς την γνώσιν του Θεού, δεν διέρχεται δια των βιβλίων, αλλά δια της πίστεως εις τον λόγον του Χριστού, καθώς επίσης θα συμβάλη και στην κατανόηση των βιβλίων που συνέγραψε ο Γέροντας.

Με την έκδoση του βιβλίου Οίδα άνθρωπον εν Χριστώ,  εκπληρώνεται η κατά καιρούς ¨υπόσχεση¨ του συγγραφέα τόσο σε προφορικές του ομιλίες, όσο και σε ένα από τα βιβλία του, ότι θα δημοσιεύση  εν καιρώ ,ανάλυση των όσων διδάχθηκε από τον Γέροντα Σωφρόνιο.Το καθ όλα πολυτιμο αυτό πόνημα,του Μητροπολιτου Ναυπακτου,  διατιθεται από την Ιερα Μονη Γενεθλιου της Θεοτοκου,  και αποστελλεται σε κάθε ενδιαφερομενο, να πλουτισει τον ψυχικο του κοσμο,

με εμπειριες που χαριζουν ειρηνη και θεραπεία. τηλεφωνο 22610-35135,

η μεσω web στην διευθυνση..

http://pelagia.org/index.php

 

 

Advertisements

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: