RSS Feed

ΔΕΣΠΟΤΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ..ΟΠΩΣ ΤΙΣ ¨ΒΛΕΠΕΙ¨Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ

Εισοδικό στο Δωδεκάορτο και στην Ορθόδοξη χριστολογία.

Ένα σημαντικο βιβλιο

του Μητροπολιτη Ναυπάκτου, οπου παρουσιάζονται

τα βασικά θεολογικά γεγονότα που έχουν σχέση

με τον ¨Δεσπότη Χριστό¨

και προσφέρονται ¨ερμηνευτικά κλειδιά¨

για να κατανοήσουμε

τα κεντρικά χριστολογικά σημεία των λεγομενων..

Δεσποτικών εορτών.

Η χριστολογία κατέχει σημαντικό μέρος

στην ορθόδοξη διδασκαλία.

Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο βασικά κεφάλαια.

Στο πρώτο δημοσιεύονται εισηγήσεις

που έγιναν σε Σεμινάριο

της  Ιερς  Αρχιεπισκοπς  Αθηνν το έτος 1994 – 1995

και αναφέρονται στις Δεσποτικές εορτές που αποτελούν

το λεγόμενο «Δωδεκάορτο».

Στο δεύτερο μέρος παρατίθενται

χριστολογικά κείμενα που δημοσιεύθηκαν

σε διάφορα περιοδικά και συνδέονται με

τις Δεσποτικές εορτές.

Τα Δεσποτικά γεγονότα..

δεν χωρίζονται μεταξύ τους

ούτε και αξιολογούνται.

Βιώνονται σε κάθε Θεία Λειτουργία

και μας υπενθυμίζουν

την συγκατάβαση και την κένωση του Χριστού

που έγινε για μας πρόξενος σωτηρίας. 

Η  Εκκλησα όμως καθόρισε να εορτάζωνται ξεχωριστά

(αγιάζοντας τον χρόνο)

και δίνοντας την δυνατότητα να εντρυφήσουμε

και να βιώσουμε στην προσωπική μας ζωη..

 τούς ¨σταθμούς¨ της θείας Οικονομίας.

Αναλύεται ξεχωριστά κάθε εορτή (πλήρως και εκτενώς),

με βάση την διδασκαλία των αγίων Πατέρων.

Επιγραμματικά αναφέρουμε καθε εορτή,

για σημειολογικη γνωση και μονον.

Η εντρυφηση στο κειμενο του βιβλιου,

δίνει μια πλατεια θεωρηση, και πληρη γνωση.

Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Η «υπέρξενος εορτή» που είναι κατ  κρβειαν

Δεσποτικο-θεομητορική και..

η αρχη των Δεσποτικών εορτών.

Με την ¨υπακοή¨ της η Θεοτόκος,

στον λόγο του αγγέλου,

¨διόρθωσε την ανυπακοή¨ του  Αδμ και της Εύας

και έγινε πρόξενος

σωτηρίας ολοκλήρου του ανθρωπίνου γένους.

Γράφεται για την ¨πνευματική σύλληψη¨ και γέννηση

και για την μόρφωση του Χριστού μέσα μας,

που γίνεται με ¨πνευματικές ωδίνες¨.

Η Γεννηση του Χριστού

Η Μητρόπολη των Δεσποτικών εορτών.

Είναι το μυστήριο της αγάπης

και της φιλανθρωπίας του Θεού

που παραμένει ασύλληπτο από τον ανθρώπινο νου. 

Αναλεται, το μυστήριο της υποστατικής ενώσεως

των δύο φύσεων στο πρόσωπο του Χριστού..

(κατά την διδασκαλία των αγίων Πατέρων).

Όταν ο άνθρωπος καθαρίση την καρδιά του

και φωτισθή ο νους του..

τότε ¨συλλαμβάνεται¨ μέσα του ο Χριστός,

ως βρέφος και ¨γεννάται¨ με τις αρετές. 

Ετσι καταλαβαίνουμε πώς ενεργεί η Χαρη

και τι είναι θέωση της ανθρωπίνης φύσεως.

Η Περιτομή του Χριστού

Αναφρονται τα αίτια για τα οποία ο Χριστός περιτμήθηκε.

Δεχθηκε τον νόμο

αλλά τον υπερέβη δίχως να τον καταργήση. 

Η περιτομή του Χριστού υποδεικνύει σε μας

την περιτομή της ¨καρδίας¨, που συνδέεται στενά

με την πνευματική ζωη.

Η εσωτερική και πνευματική περιτομή.. που είναι

η κάθαρση της καρδιάς και η μεταμόρφωση

των παθών της ψυχής,

ώστε ο άνθρωπος να αποκτήση κοινωνία

και ενότητα με τον Θεο.

Η  Υπαπαντ του Χριστού.

Το περιστατικό της προσφοράς του Χριστού στον Ναο..

μας υπενθυμίζει ότι…

 η σύλληψη και η γέννηση ενός ανθρώπου

δεν είναι έργο…της φύσεως,

αλλά της ενεργείας του Θεού.

Γι  ατν τον λόγο το προσφέρουμε στον Θεο

με την ακολουθία του σαραντισμού και ανήκει στον Θεο.

Για να συναντήση και να δη κανείς τον Θεο

πρέπει προηγουμένως

να καθαρθή και να φωτισθή στην ψυχή όπως

ο δίκαιος Συμεών και η Προφήτιδα  Αννα.

Τα θεία Θεοφάνεια

Ο Χριστός με την βάπτισή του θέσπισε το μυστήριο

του Βαπτίσματος

δια του οποίου εισαγόμαστε στην  Εκκλησα.

Με την εμφάνιση της  Αγας Τριάδος, που ήταν ένας

από τούς σκοπούς της θείας ενανθρωπήσεως

αλλά και της βαπτίσεως,

έχουμε την επίσημη ομολογία ότι

ο Υιός και Λογος του Θεού

είναι ο «εις της Τριάδος».

Δοθηκε η δυνατότητα στον καθένα να αποκτήση

την Χαρη της υιοθεσίας και τα Θεοφάνεια στην

προσωπική του ζωη.

Η Σοφία του Θεού

Αν και δεν συγκαταλέγεται στο λεγόμενο

Δωδεκάορτο

και είναι άγνωστη σε πολλούς, παραμένει

μεγάλη Δεσποτική εορτή

Ο Χριστός είναι η ενυπόστατη και πραγματική

Σοφία του Θεού

και η διδασκαλία Του, που είναι

«ρήματα ζωής αιωνίου» και «ύδωρ ζων»,

έχει θεία ενέργεια που θεραπεύει τον άνθρωπο.

Η Μεταμόρφωση του Χριστού

Ο Χριστός με την Μεταμόρφωσή Του έδειξε την θέωση

της ανθρωπίνης φύσεως και την δόξα όσων

θα ενωθούν με Αυτόν. 

Ο ουσιαστικός σκοπός της  Εκκλησας είναι

να οδηγήση τον άνθρωπο στην θέωση,

που είναι η όραση του ακτίστου Φωτός.

Γινεται λόγος και για

την μεταμόρφωση των Μαθητών

που έγινε σε όλη την ψυχοσωματική τους ύπαρξη. 

Υπογραμμζεται ιδιαίτερα ότι ο Θεός αποκαλύπτεται

σε όσους θέλει και ότι η αποκάλυψη αυτή είναι ανάλογη

με την πνευματική κατάσταση των ανθρώπων.

Η  Ανσταση του Λαζάρου και

η είσοδος του Χριστού στα  Ιεροσλυμα

Η ανάσταση του Λαζάρου είναι τύπος

της τριημέρου  Αναστσεως του Χριστού

και της κοινής

αναστάσεως των ανθρώπων.

Δηλώνεται πώς ενεργούσαν

οι δύο φύσεις στον Χριστό,

η θεία και η ανθρώπινη,

ατρέπτως, ασυγχύτως, αδιαιρέτως.

Παρουσιάζεται η αλληγορική ερμηνεία των γεγονότων

της εγέρσεως του Λαζάρου και

της εισόδου του Χριστού στα  Ιεροσλυμα,

(όπως διατυπώνεται στα έργα πολλών Πατέρων). 

Η  Εκκλησα…μας προετοιμάζει για να προσεγγίσουμε

στην εορτή κατάλληλα,

ώστε να γίνη η είσοδος του Χριστού

στην καθαρή καρδιά του ανθρώπου.

Τα Παθη και ο Σταυρός του Χριστού

Ερμηνευονται θεολογικά όλα τα ιστορικά γεγονότα

που αναφέρονται στο πρόσωπο του Χριστού

τον καιρό του Παθους και της Σταυρώσεως. 

Ο τρόπος με τον οποίο πέθανε ο Χριστός στον Σταυρό

φανερώνει την εξουσία Του πάνω στον θάνατο,

αφού ο  Ιδιος πέθανε όταν θέλησε και

όχι όταν ήλθε ο θάνατος.

Με το πάθος του ο Χριστός αποδείχθηκε

ο πραγματικός ιατρός των ανθρώπων,

ο νέος γενάρχης του ανθρωπίνου γένους

αφού το ελευθέρωσε από την δουλεία

του διαβόλου και του θανάτου. 

Η σταυρική θυσία του Χριστού και το Παθος Του

δείχνουν την μεγάλη αγάπη του Θεού προς τον άνθρωπο.

Η  Ανσταση του Χριστού.

Είναι το μεγαλύτερο γεγονός μέσα στην ιστορία.

Γινεται λόγος για το νομικό Πασχα,

το Πασχα της Θείας Χαριτος

και το Πασχα του μέλλοντος αιώνος

(αγ. Γρηγόριος Θεολόγος).

Δια της  Αναστσεως του Χριστού αποκτά

άλλο νόημα και η ζωη και ο θάνατος. 

Αναλονται τα αίτια για τα οποία

ο Χριστός κατέβηκε στον  Αδη.

Διατυπώνεται η σημασία του σαββατισμού

στην  Ορθδοξη Παράδοση

και υπογραμμίζεται ότι για να βιώση κανείς

την ανάσταση

θα πρέπει πρωτίστως να εισέλθη στον θείο σαββατισμό.

Η Θεία  Ανληψη.

Είναι το πλήρωμα και το κόσμημα όλων

των Δεσποτικών εορτών. 

Ο Χριστός με την  Ανληψ Του..ανύψωσε

την ανθρώπινη φύση και την εθέωσε.

Τονίζεται η αξία και η θέωση

του ανθρωπίνου σώματος.

Μας υποδεικνύεται ( από τους άγιους Πατέρες)

ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να βιώση ο Χριστιανός

την Ανάληψη του Χριστού στην προσωπική του ζωή.

Η Πεντηκοστή.

Είναι η τελευταία εορτή της Θείας Οικονομίας. 

Υπογραμμζονται κυρίως τα χριστολογικά γεγονότα

που συνδέονται στενά με το  Αγιον Πνεύμα και

ότι σκοπός της πνευματικής ζωής είναι η μέθεξη

του  Αγου Πνεύματος δια του οποίου

γινόμαστε ζωντανά μέλη

της  Εκκλησας και έχουμε κοινωνία

με τον Τριαδικό Θεο. 

Η ύπαρξη του Αγίου Πνεύματος (μέσα στην καρδιά)

επιβεβαιώνεται από την εσωτερική καρδιακή προσευχή,

δια της οποίας λαμβάνουμε την υιοθεσία.

Με την ανάλυση κάθε Δεσποτικής εορτής επισημαίνεται

ότι δεν πρόκειται για ένα ιστορικό τυπικό γεγονός,

που έγινε κάποτε και ότι δεν αρκεί μόνον

η θεωρητική γνώση των εορτών. 

Απαιτειται κάθαρση των σωματικών

και ψυχικών αισθήσεων

και κατάλληλη προετοιμασία, ώστε ο χριστιανός

να προσεγγίση σωστά αυτά τα γεγονότα

και να τα εορτάση θεϊκώς βιώνοντας

όλες τις ηλικίες του Χριστού, και μετέχοντας

προσωπικά σε κάθε Δεσποτική εορτή. 

Ο σκοπός του ανθρώπου, αλλά και το βαθύτερο

έργο της  Εκκλησας είναι να φθάση ο άνθρωπος

«εις άνδρα τέλειον, εις μέτρον ηλικίας

του πληρώματος του Χριστού», που είναι

η θέωση του ανθρώπου.

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου που εξετάζονται

Χριστολογικά θέματα μπορούμε να διαβάσουμε το κείμενο…

Η υπέρξενος εορτή που αναφέρεται

στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και τα κείμενα.. 

Η ενανθρώπηση του Λογου του Θεού

κατά τον Μεγα  Αθανσιο, 

Το α-προϋπόθετον της θείας ενανθρωπήσεως,

και Το ξύλο της γνώσεως και το ξύλο της ζωής.. 

στα οποία ερμηνεύονται εκτενέστερα

οι χριστολογικές πλευρές της εορτής

της Γεννήσεως του Χριστού. 

Επσης με την ανάλυση του κειμένου 

Ο  Αμνς του Θεού…εξετάζονται

οι εικόνες και οι σκηνές από την 

Αποκλυψη του Ευαγγελιστού  Ιωννου

όπου παρουσιάζεται ο Χριστός ως

« Εσφαγμένο  Αρνο».

Τα παραπάνω δεν είναι παρα μια πεταχτη ματια στο σημαντικό κειμενο των Δεσποτικων εορτών.

Το συγκεκριμμενο  βιβλιο ,μπορει κανεις να το προμηθευθει απ την Ιερα Μονη Γενεθλιου,

με τηλεφωνικη ή ηλεκτρονικη παραγγελια. Του αποστελλεται χωρις μεταφορικα σε λίγες μερες.

http://pelagia.org/index.php

 

 

 

Advertisements

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

2 responses »

  1. Γιατί δεν τα διδασκομεθα από μικρά παιδιά στο σχολείο?Εμείς το —–60 είχαμε (Μωραΐτη)μια ώρα την εβδομάδα θρησκευτικά και ένα καλό καθηγητή που ήταν πιο πολύ φιλόσοφος και δεν καταλαβαίναμε τίποτα,τώρα αυτά που διαβάζω μου φαίνονται σαν μάθημα Πανεπιστημιου,είμαστε μια γενεά χαμένη θεολογικά.

    Απάντηση
  2. Αγαπητη Ιφ, θεολόγικα, τιποτα δεν είναι χαμενο.Απλα, γιατι ο Θεος δεν αφήνει κανεναν, που θελει..να χαθεί στους ωκεανους της θυραθεν φιλοσοφιας. Τη δεκαετια του 60’ ηκμαζε ο προτεσταντιζων ¨ορθοδοξος¨Χριστιανισμος..που ηρεσκετο να φιλοσοφει. Όμως πάντα διδεται η ευκαιρια σ αυτόν που εχει κουραστει στα τετριμμενα, να αναβαπτισθεί σε σωστα θεολογικα πρωτυπα.Προσπαθησε να μελετησεις τα βιβλια που αναλυονται. Δεν εχει σημασια η ποσοτητα της αντιληψης, αλλα η ¨τριβη¨με το¨αντικειμενο¨.

    Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: