RSS Feed

Έξεστι Κλαζομενίοις ασχημονείν…

Σκηνές απείρου κάλους εκτυλίχθηκαν χθες το μεσημέρι στο συνοδικό μέγαρο κατά την εκδίκαση σε δεύτερο βαθμό της υπόθεσης ενός …Αρχιμανδρίτου…Με το άκουσμα της απόφασης των συνοδικών δικαστών, που καθήρεσαν τον αρχιμανδρίτη, επικυρώνοντας την πρωτόδικη απόφαση, τόσο ο ίδιος όσο και ο συνήγορός του εξαπέλυσαν ύβρεις και απειλές κατά των μητροπολιτών. Όπως έκπληκτοι σχολίασαν οι ιεράρχες, έγιναν προσπάθειες, μέχρι και την τελευταία, στιγμή προκειμένου να διαφανεί κάποιο ίχνος.. ειλικρινούς μεταμέλειας ,από την πλευρά του κατηγορουμένου, ο οποίος είχε συστηματικά αμφισβητήσει κάθε συνοδική απόφαση αλλά και αυτήν του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου.

Η όλη αυτή τραγική στην ουσία της κατασταση,μου έφερε στο νού,μια παροιμιώδη, αλλά και χαρακτηριστική φράση..¨Εξεστη Κλαζομενιοις ασχημονείν..

Οι Κλαζομενές ήταν μια σπουδαία, πλούσια και ισχυρή πόλη, σύμμαχος της Σπάρτης, κτισμένη επί της ακτής της Ιωνίας, (πλησίον της ομώνυμης νησίδας, περίπου στην ευθεία που συνδέει τη Χίο με τη Σμύρνη.)

 Από εκεί καταγόταν ο διάσημος φιλόσοφος Αναξαγόρας (490-428 π.Χ.), φίλος του Περικλή.

Σε κάποια χρονική στιγμή, επισκέφθηκαν τη Σπάρτη, απεσταλμένοι των Κλαζομενίων. Κατά την παραμονή τους εκεί, συμπεριφέρονταν άσεμνα και χυδαία, χωρίς να ενδιαφέρονταν  να ακολουθήσουν,καποιους στοιχειώδεις κανόνες συμπεριφοράς και  καλής διαγωγής, (ελαττώματα για τα οποία είχαν γενικώς κακό όνομα οι Κλαζομένιοι).

Μεταξύ των άλλων, τους καταλογίζουν ότι, κατά την παραμονή τους στη Σπάρτη, μαύρισαν με καπνιά τους θώκους των εφόρων, που βρίσκονταν στον χώρο της εκκλησίας του δήμου.

Οι Σπαρτιάτες μαθημένοι στην πειθαρχία και την αυστηρή τήρηση των νόμων, δυσφορούσαν, τόσο με τους Κλαζομένιους για την απαράδεκτη συμπεριφορά τους, όσο και με τους εφόρους για την… ανοχή τους σ΄αυτή τη διαγωγή.

Οι Έφοροι βρέθηκαν σε δύσκολη θέση, γιατί δεν ήθελαν να χαλάσουν τις σχέσεις της Σπάρτης με μια σημαντική συμμαχική πόλη, ενώ εξ άλλου ανεγνώριζαν την δικαιολογημένη αγανάκτηση των Σπαρτιατών, τους οποίους δεν ήθελαν να συνηθίσουν στην ανοχή της απειθαρχίας και της αυθαιρεσίας απέναντι του νόμου. Αντέδρασαν λοιπόν με τον εξής τρόπο: έβαλαν τον κήρυκα να περιφέρεται στην πόλη φωνάζοντας “έξεστι Κλαζομενίοις ασχημονείν”, δηλαδή επιτρέπεται στους Κλαζομένιους να κάνουν απρέπειες. Με τον τρόπο αυτόν πετύχαιναν δύο στόχους:

“Νομιμοποιούσαν” Τη Συμπεριφορά  Των Κλαζομενίων, που είχαν πια την ειδική “κατ΄εξαίρεσιν” άδεια να συμπεριφέρονται διαφορετικά από τους άλλους και να ασχημονούν

“Χτυπούσαν Καμπανάκι” Για Τους Κλαζομένιους, που όσο “βλάχοι” κι αν ήταν, καταλάβαιναν ότι δεν φέρονται σωστά και ότι η διαγωγή τους ενοχλεί.

Η φράση παρέμεινε έκτοτε παροιμιώδης και χρησιμοποιείται συχνά ως τις μέρες μας. Αν κάποιος συκοφαντείται ή κατηγορείται αδίκως ή ίσως κι αν θέλει απλώς να δείξει ότι αυτό συμβαίνει, απαντά στις κατηγορίες λέγοντας ¨έξεστι (τοις) Κλαζομενίοις ασχημονείν¨ που δείχνει την έκφραση μιας περιφρόνησης και σημαίνει περίπου “από τέτοιας ποιότητας ανθρώπους, σαν τους κατηγόρους μου, είναι αναμενόμενο, μόνο τέτοια συμπεριφορά μπορείς να περιμενεις” ή ίσως “δεν αξίζει να ασχοληθώ και να απαντήσω σε γνωστούς συκοφάντες” ή ενδεχομένως “είναι γνωστό ότι αυτός που με κατηγορεί είναι σεσημασμένος για απρέπεια και χυδαιότητα” ή κάτι παρόμοιο.

Οι “Κλαζομένιοι” στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι χυδαίοι, οι άσεμνοι, οι έτοιμοι να “λερώσουν θώκους” ασχημονούντες.

Οι Λατίνοι χρησιμοποιούσαν μια διαφορετική φράση, όχι ακριβώς με την ίδια έννοια, αλλά με την ίδια πρόθεση, για να απαντήσουν σε ορισμένες αστήρικτες κατηγορίες:

 “Υπάρχουν κατηγορίες που είναι για σένα ο καλύτερος έπαινος”.

Τις πιο πολλές φορές η παραπάνω φράση ισχύει, είναι πιο σωστή, πιο κοντά στην αρχαία φράση του τίτλου μας και μπορεί να λεχθεί, λιγάκι τροποποιημένη:

 

“Υπάρχουν άνθρωποι, που η κατηγορία ( που σου απευθύνουν..) είναι για σένα ο καλύτερος έπαινος”. 

Advertisements

About kosmaser

Η ασθένεια είναι ο..κανόνας ! Η υγεία η εξαίρεση ! Η θεραπεία άθλος..και η ίαση ο τελικός μας σκοπός..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: